moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
ZASOBY LEŚNE POLSKI – ZNACZENIE DLA OCHRONY BIORÓŻNORODNOŚCI (FAKULTET)
ZASOBY LEŚNE POLSKI – ZNACZENIE DLA OCHRONY BIORÓŻNORODNOŚCI (FAKULTET)

Typ zajęć: wykład
Osoby prowadzące: dr Marta Ziółek
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: magisterskie
Semestr: 2
ECTS: 2
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 15
Konsultacje 15
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Przygotowanie się do zaliczenia 15
studiowanie literatury 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 30
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Strona WWW:
Język wykładowy: j. polski
Skrócony opis: Na wykładzie prezentowane są wiadomości dotyczące stanu lasów w Polsce i ich roli w ochronie bioróżnorodności kraju. Pokazane jest zróżnicowanie ekosystemów leśnych jako miejsca występowania większości gatunków naszego kraju, ich zagrożenia i ochrona.
Uwypuklone są wzajemne zależności i oddziaływania pomiędzy religiami a przestrzenią geograficzną.
Pełny opis: Przedmiot obejmuje następujące treści:
  1. Wymieranie gatunków a bioróżnorodność Ziemi, różnorodność biologiczna Polski na tle Europy.
  2. Zasoby leśne Polski, typy ekosystemów leśnych, funkcje lasów, zagrożenia środowiska leśnego, trwale zrównoważona gospodarka leśna.
  3. Różnorodność biologiczna polskich lasów,
  4. Zagrożenia bioróżnorodności – oddziaływania antropogeniczne.
  5. Rola lasów w ochronie różnorodności biologicznej, sposoby ochrony zasobów leśnych.
Literatura:
  1. Andrzejewski R., Weigle A., (red.), 2003: Różnorodność biologiczna Polski: drugi polski raport - 10 lat po Rio, Wyd. NFOŚ, Warszawa;
  2. Aktualne Raporty o stanie lasów w Polsce, Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe; Warszawa;
  3. Marszałek T., 1999: Nasze dziedzictwo leśne. Fundacja SGGW, Warszawa;
  4. Zawadzka D., 2002: Ochrona przyrody w Lasach Państwowych, Wyd. CILP;
  5. Symonides E., 2008: Ochrona przyrody. Wyd. UW, Warszawa;
  6. Gwiazdowicz D.J. (red.), 2005: Ochrona przyrody w lasach. 1. Ochrona zwierząt, 2. Ochrona szaty roślinnej, Wyd. PTL, Poznań;
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Posiada aktualną wiedzę dotyczącą zróżnicowania, funkcjonowania i stanu lasów w Polsce. profil ogólnoakademicki – K_W03, P2A_W01, profil praktyczny – K_W03, P2P_W01
W2. Opisuje funkcje lasów, rozumie ich powiązania z innymi komponentami środowiska oraz znaczenie dla człowieka. profil ogólnoakademicki – K_W04, P2A_W01, profil praktyczny – K_W04, P2P_W01
W3. Zna formy działalności człowieka oddziałujące na środowisko leśne oraz ich przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne zagrożenia i konsekwencje. profil ogólnoakademicki – K_W07, S2A_W05, profil praktyczny – K_W07, P2P_W04, S2P_W05
W4. Rozumie procesy prowadzące do spadku bioróżnorodności, ma wiedzę na temat roli lasów w zachowaniu różnorodności biologicznej, potrafi ją odnieść do obszaru Polski. profil ogólnoakademicki – K_W06, P2A_W05, profil praktyczny – K_W06, P2P_W05
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Analizuje i samodzielnie ocenia oraz wyjaśnia przyczyny i konsekwencje zjawisk i procesów zachodzących w ekosystemach leśnych pod wpływem działalności człowieka. profil ogólnoakademicki – K_U02, S2A_U03, profil praktyczny – K_U02, S2P_U02
U2. Ocenia wpływ różnych form działalności człowieka na zmiany różnorodności biologicznej, wskazuje sposoby przeciwdziałania zmniejszaniu bioróżnorodności. profil ogólnoakademicki – K_U03, P2A_U05, profil praktyczny – K_U03, P2P_U07
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Propaguje geograficzną wiedzę o lesie, kreuje ją jako wiedzę o praktycznym zastosowaniu. profil ogólnoakademicki – K_K03, P2A_K01, P2A_K07, profil praktyczny – K_K03, P2P_K01, P2P_K07
Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie pisemne
Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1 – Zaliczenie pisemne
Wymagania wstępne: brak
Uwagi: